önümüzdeki hafta bahar, vildan ve eda ile başlar.... funda, ilay, vildan, betül ve hamdiye diye devam ederiz...
bence ilk hafta için oldukça iyiydi getirdiğiniz malzemeler, haftaya daha sakin bir tartışma imkanı olur zamanında başlarsak... 13:30'da başlamayı hedefleyelim...
dersten sonra aklıma gelen bir kaç şey:
eda: senin anlattığın hikayeyi görselleştirmek için bir göz hizasında dolaşan bir kamera.. sabit çekim de değil, göz hizasında hareket eden bir insan, hareket insanın gördüğü görüntü.... mekanların zemin katları, dükkanlar... sonra da kafayı havaya kaldırınca görülenler gibi bir şey canlandı gözümde... tabi kafayı kaldırınca görmeye değer bir şey varsa...
insanlara kafalarını kaldırmak için bir neden sunabilir miyiz? böyle bir derdimiz varsa... bunun üzerine düşünebilirsin...
ilay: senin hikayende iki birbirine zıt alan var, A ve B. A, yatırımsızlığa maruz kalkmış, terk edilmiş; B yeniden yatırım süreci geçirmiş, binalara ciddi yatırımlar yapılmış, fiziksel olarak müdahale görmüş, insanların sık kullandığı alanlar. A ve B arasındaki zıtlık, fizik mekan anlamında, kullanım anlamında... video bunu vurgulayabilir. sonrasında derste konuştuğumuz iki tarafta da koruma'ya dair problemler var. iki zıt örnek, ikisinde de problemli konular var. bunlara vurgu yapmak. 1) sabit plan çekimlerden oluşabilir tematik video, hiç konuşma olmadan. 2) konuşmalı da olabilir. 2 tarafı kullananlarla mülakat yapabilsen, A'yı kullananlara A'yı ve B'yi sormak, B'yi kullananlara da gene B'yi ve A'yı sormak. nasıl bir yer olduğunu anlatsınlar... gündelik hayatlarını anlatsınlar, orada bir gün nasıl geiyor, A'dakine hiç B'ye gidiyor musun diye sormak, B hakkında ne düşünüyorsun diye sormak, B'dekine de benzer şekilde A'ya gider misin, niye gidersin, gitmezsen niye gitmezsin...
mapping olarak özellikle A alanında balicilerin mekanları, sohbet edilen mekanlar, başka şeyler yapılan mekanlar vs. gibi kamusal mekana yüklenen farklı anlamlar üzerinden haritalama yapılabilir. Farklı kesimlerin aynı mekana gün içinde farklı zaman dilimlerinde ya da farklı günlerde yükledikleri anlamlar üzerinden de bir şey yapılabilir. B için de benzer bir haritalama (daha sıkıcı olacak muhtemelen) yapılabilir ve buradan ikisi arasındaki ayrım biraz çıkabilir ortaya. steril olanda standart aktiviteler varken, yatırımsız alanda bir çeşitlilik çıkacak ortaya muhtemelen kamusal açık alanlarının kullanımı açısından.
hatice: tütün fabrikası/üniversite binası ile insanların kurduğu ilişki ve bu ilişkinin zaman içinde (binanın fonksiyon değiştirmesiyle) değişimi gibi bir şey akla geliyor ama. fabrika açıkken orada olan kişiler bulmak lazım 3-5 tane ve hepsini konuşturmak lazım bu bina ile ilgili, bina ile kurdukları ilişki ile ilgili. sonra bunları anlamlı bir şekilde montajlayıp bu binanın hikayesini çıkarmak falan gibi bir şey akla geliyor. ama mümkün mü? bu insanlar var mı hala orada? gibi sorular var. yani B planı olması lazım.
betül ve hamdiye: sizle uzun konuştuk zaten. farklı katmanların mekana yükledikleri anlamlar üzerinden gene...
hep place making'e kaydığımı fark ettim derste de.... farklı oyunlar kurgulanabilir buna takılmamak lazım.
bir de video güzel... önümüzdeki hafta bir ya da iki kişiyle röportaj yaparak gelme hedefi olsun. derinlemesine görüşme yapmaya çalısın. ama derste bize tüm kaydı dinletmeyin. o kayıttan seçtiğiniz önemli yerleri... 15 saniyelik bir parça, 20 saniyelik bir parça gibi derse getirin...
iyi bilgisayar 7 numaraları bilgisayardı bunu da not olarak koyalım...
video güzel bir ifade biçimi ama pafta da olacak. haftaya basit el çizimleriyle (workshop style) neyi nasıl ifade edeceğinizi, etmek isteyeceğinizi gösteren eskizler de olsa iyi olur. bir tane minimum eskiz hedefi koyalım. örnek çalışmalara bakıp, onlardan da sınıfa getirebilirsiniz. ben şuna benzer bir şey yapıcam, şundan esinlenerek şöyle bir şey yapıcam gibi cümleler kurabilirsiniz... seçtiğiniz tema üzerinden alana bakınca görmemiz gereken, öne çıkması gereken şeyler neler? gerek tematik videoda, gerekse (tematik) paftada aslında bu işleri görenlerin bir şey hissetmesi lazım... bu da gözüne sokarak, çok bariz bir şekilde değil, ince/subtle bir formda olmalı (sanatsal olmalı yani aslında). elinizde tüm veriler olmayabilir, olamaz da, bitmiş hazır bir pafta beklemiyoruz, nasıl bir şey yapacağınıza dair fikir verecek bir çalışma, üzerinde konuşabileceğimiz somut bir malzeme bekliyoruz... klasik analizler paftalar değil (kat adedi vs. gibi), geleneksel olmayan analizler... klasik analizlerden sentezler de çıkarabilirsiniz... temayla ilişkisini kurup onları da kullanabilirsiniz... ama genel olarak kalitatif yöntemleri deniyoruz, sayısal analizlerle üretilmiş paftalardan farklı kalitatif verilere dayalı paftalar hedefliyoruz
şemsiye/ana tema koruma olmalı değil mi bir de? korumayla ilişkisini kurmaya çalışalım bu alt temaların bir şekilde.
No comments:
Post a Comment