arkadaşlar önümüzdeki hafta pafta konusuna ağırlık verelim. iki şey getirin sınıfa:
a) derste bahsettiğimiz gibi, taslak, bitmemiş ama üzerinde konuşabileceğimiz eskizler olsun. herkesin en az bir, tercihen birden fazla paftası olsun yanında (tekrar olucak ama: bitmemiş, taslak, kafanızda ne olduğunu anlamamıza, üzerinde konuşabilmemize imkan verecek). geleneksel analizlere benzemeyen (çalıştığınız alana özgü, çalıştığınız temaya özgü, size özgü), seçtiğiniz temayı yansıtan bir analiz. muhtemelen büyük bir alan genelinde değil, o alan içinden bir kesit yani bir sokağı/aksı baz alan (funda'nınki gibi) ya da büyük alan içinde bazı özellikli alanları merkezine alan, oralara zoomlayan (bahar'ınki gibi) (eda'nın projesinde örneğin ikisi de olabilir, bir aksı da alabilir, farklı keşisim noktaları da alabilir alanın farklı yerlerinde, yani farklı yerlerden sample/örneklem almış gibi, oraya zoom yapıyor ve derinlemesine inceliyor).
b) funda'nın derste gösterdiğine benzer başkalarının yaptığı işler getirin. sizin çalışmanızda kullanabileceğiniz, esinlenebileceğiniz. daha önce katıldığınız workshoplar varsa buradaki işlere bakın. başka workshoplara bakın. sadece koruma ile ilgili değil genel olarak başka konularla ilgili de, o konuların,temaların nasıl ifade edildiğine bakın, örnekler bulmaya çalışın. pinterest, google images vs.
özetle: derinlemesine analiz, yüzeysel büyük bir alana bakmak yerine, daha dar bir alanda derinlemesine bir analiz yapmaya çalışalım. başkalarının yaptığı güzel görselleştirmeleri toplamaya çalışalım, esinlenebileceğimiz. yani ne yapacağınıza dair bir fikrimiz olmasına imkan sağlayacak şu iki aracı kullanın a) basit, taslak el çizimleri ile b) başkalarının yaptığı işler (ben kendi alanımda bu işin şu kısmı gibi bir şeyler yapmak istiyorum gibi cümleler kurabilirsiniz)
ilk hafta; hamdiye, betül, hatice, ilay, funda
bu hafta; bahar, vildan, eda, funda, hatice şekilinde gittik.
sağdaki katılım linke haftalık sunuş sırası yaptım, ne kadar eşit paylaştırabildim bilmiyorum ama bu sırayı takip edebiliriz...
bahar senin tema oturmuş gibi duruyor.
vildan sen turizm eksenli dönüşüm, turizmin koruma alanları üzerindeki baskısı gibi bir tema seçmiş gibisin. cankurtaran'ın eski haritaları ve fotoğrafları üzerinden deltayı, turizm sonrası değişimi göstermeye çalışabilirsin. paftaların güzeldi, alanı anlamak adına falan. bu paftalar olacak. ama bu hafta daha eskiz, bitmemiş ve geleneksel olmayan işler getirmeye çalış. pafta düzenine değil temaya odaklan. bu değişimi ve bu değişimin etkisini (özellikle koruma açısından) nasıl görselleştirebilirim diye kafa yorman gerek.
eda: yukarda yazdığım gibi a) bir aks b) alanın farklı önemli, tarihi değeri olan belki noktalarından kesitler almak, buralara zoomlamak. okunabilirlik. kadıköyün istiklalden beyoğlu'ndan farkını dar sokaklar ve yoğunluk olarak konuştuk. ama çok fazla yeni bina var kadıköyde, o yüzden de aynı değil. yeni ve niteliksiz yeni binalar arasında tarihi binalar var. bu akmardan yukarı çıkarken cumbalı evler gibi başka tarihi geçmişi, karakteri hissedebileceğimiz peş peşe binalar var mı mesela? bahar'ın paftasında nasıl uzaktan bakınca çizgisel öğeler göreceğiz, pasajları göreceğiz, senin paftana da uzaktan bakınca gene bu tür çizgisel öğeler görebiliriz (kalın çizgiler canlanıyor gözümde ara ara). kiliseler, bu cumbalı evler, başka nitelikli sivil mimarlık örnekleri. belki arada noktasal, bir sürü niteliksiz yeni bina arasında kalmış nitelikli bir bina. baya OKUNABİLİRLİK paftası diye bir pafta uydurabilirsin. bu cumbalı evler mesela okunabilir. kiliseler okunabilir (mi?). başka benzer örnekler vardır mesela onlar okunamıyordur. yani atıyorum 3 seviyede. okunabilir, az okunabilir, okunamayan falan gibi. bir pafta böyle olabilir. bu alan içinde bu tür örnekler bulabilirsen onlara bakarak başka oyunlar uydurabiliriz belki.
funda: eski haritalar ile yeni haritalar üzerinden bir ritm analizi yapıcaksın gibi konuşmuş olduk sanırım. yani eski haritada o aksta doluluk, boşluk. yeni haritada aynı doluluk boşluk. bize doğal olmayan bir şey var gibi geldi ya şu anki halinde, geçmişteki neymiş, nasıl farklılaşmış.
sonra surun diğer duvarlarındaki ritm. senin kavram/tema ne olacak peki? ritm mi?
hatice: hatice sen endüstri mirasının dönüşümünün mahalle üzerindeki etkilerine bakıyor gibisin. mahalleye, uzun süre yatırımsızlığa maruz kalmış bir mahalleye yapılan bir büyük yatırımın mahalleye etkisine bakıyorsun. yakın çevresine. gene delta, değişimi görselleştirmek lazım. bunun için eski haline, üniversite açılmadan önceki duruma dair elimizde bir şeyler olması lazım sanki. var mı? bunun dışında kafeleşme gibi bir süreç var. dışarıdan gelen insanların kullandıkları kafeler var, en belirgin değişimlerden biri bu. başka dışarıdan gelen insanlara hizmet eden ne tür donatılar var. bunları öne çıkarabilirsin. yani soylulaşma mekanlarını ÖNE ÇIKARABİLİRSİN. yani paftaya ilk baktığımızda öne bir şeylerin çıkması önemli. herkes için geçerli bu. bir şeyler ÖNE ÇIKMALI paftaya bakınca.
önümüzdeki hafta 20 dakika/ kişi şeklinde bir hedef koyup herkese bakmış olalım. öncelik paftalarda olsun. video üzerinden gösterebilirim diye düşünüyorsanız sadece göstermek istediğiniz, öne çıkarmak istediğiniz şeyi video da olabilir. önümüzdeki hafta da ders biter bitmez çıkmak durumdayım. sonraki 3 hafta daha esnek olabiliriz...
ama önümüzdeki hafta çok net sorularla ilerleyebiliriz. 1) bu alanda ne yapmak istiyorsun, hangi temayı öne çıkarmak istiyorsun? kısa bir açıklama yaparsınız 2) bunu nasıl görselleştirmeyi düşünüyorsun? paftalarınızı gösterirsiniz, üzerine konuşuruz. 20 dakikada bitmemesi için bir neden yok.
ama önümüzdeki hafta çok net sorularla ilerleyebiliriz. 1) bu alanda ne yapmak istiyorsun, hangi temayı öne çıkarmak istiyorsun? kısa bir açıklama yaparsınız 2) bunu nasıl görselleştirmeyi düşünüyorsun? paftalarınızı gösterirsiniz, üzerine konuşuruz. 20 dakikada bitmemesi için bir neden yok.
t
No comments:
Post a Comment